Aktualności

zussss

W związku z wieloma rozbieżnościami dot.  interpretacji przepisów prawa w aspekcie świadczenia pracy zdalnej przez nauczyciela podczas odbywania obowiązkowej kwarantanny.  2 października 2020r. ZNP zwrócił się z pismem do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w którym pytał m.in. o prawa do:  

- świadczeń chorobowych w czasie pracy zdalnej w okresie kwarantanny.

- zasiłku chorobowego w okresie kwarantanny w sytuacji pracy u kilku pracodawców.

- zasiłku chorobowego w okresie kwarantanny w sytuacji pracy na rzecz kilku pracodawców w ramach jednego stosunku pracy.

Poniżej odpowiedź udzielona przez Dyrektora Departamentu Zasiłków Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Odp.-ZUS-w-sprawie-pracy-zdalnej

 

Ankieta ZNP : Zdecydowana większość nauczycieli poniosła własne koszty związane z nauczaniem online

607

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W grudniu 2020 r. Związek Nauczycielstwa Polskiego przeprowadził wśród nauczycieli ankietę online dotyczącą:
– finansowania zakupu sprzętu do realizacji zdalnego nauczania
– i programu jednorazowego dofinansowania w kwocie 500 zł.
W ankiecie wzięło udział 18 332 nauczycieli/nauczycielek. Respondenci odpowiedzieli na 6 pytań.
Z odpowiedzi respondentów wynika, że:
– nauczyciele w zdecydowanej większości – prowadząc nauczanie zdalne – pracują na własnym sprzęcie (86.7 %),
– ponad połowa z nich w okresie III-VI z własnych środków zakupiła sprzęt do prowadzenia zajęć w formie zdalnej (56.9 %),
– nauczyciele uważają, że sprzęt do prowadzenia zajęć w formie zdalnej zakupiony wiosną również powinien być objęty refundacją (92.4 %),
– zdecydowana większość nauczycieli (94%) poniosła do tej pory własne koszty związane z nauczaniem online (sprzęt, internet, media):
do 500 zł: 22.9 %
do 1000 zł: 26.5 %
do 2000 zł: 15.7 %
powyżej 2000 zł: 29.1 %
– teraz większość nauczycieli (93%) złożyła wniosek o otrzymanie jednorazowego dofinansowania w wysokości 500 zł i nie napotkała przeszkód w złożeniu wniosku. Natomiast wśród najczęściej wymienianych przeszkód pojawia się kwestia braku objęcia programem nauczycieli/ek wychowania przedszkolnego, które wiosną – w czasie zamknięcia przedszkoli – finansowały z własnych środków zakup sprzętu do pracy online.

606

 

 

 

 

 

 

Sprawozdanie z działalności zespołu ds. społecznych WRDS w Gdańsku w roku 2020
1. Ograniczenia wprowadzane w ramach przeciwdziałaniu pandemii spowodowały, że kilka zaplanowanych do rozpatrzenia tematów nie udało się zrealizować.
Należą do nich między innymi:
1) Funkcje i perspektywy rozwoju ośrodków miejskich.
Temat został opracowany częściowo na przykładzie problemów niezbędnych do podjęcia dla rozwoju miasta Łeba. Głównym przesłaniem podjęcia tego tematu było zwrócenie uwagi, że dla rozwoju województwa należy w większym stopniu uwzględnić potrzeby małych miast odczuwających skutki braku perspektyw rozwojowych.
2) Informacja o działaniach związku zawodowego na rzecz uzyskania prawa do wcześniejszego przejścia na emeryturę pracowników zatrudnionych w systemie wielozmianowym.
Temat nie został podjęty i jest trudny do rozwiązania, ze względu na zasięg pracy w systemie wielozmianowym, w którym potrzeby pracy (komunikacja, praca zakładów w ruchu ciągłym,…) rażąco ograniczają prawo do wypoczynku, ale także potrzeby związane z realizacją potrzeb rodzinnych.
3) Praktyczna nauka zawodu uczniów mających lat 14.
4) Stan szkolnictwa wyższego w województwie pomorskim.
Kilka tematów przełożono na okres późniejszy.
2. Znaczna część tematów, była realizowana w połączeniu z konsultacjami dotyczącymi projektu Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2030.
w tym w szczególności:
─ Działalność organizacji NOT w województwie pomorskim, Infrastruktura społeczna i usługi społeczne w regionie.
─ Stan realizacji programu RPO na lata 2014-2020

3.
1) Praktyczna nauka zawodu na przykładzie kształcenia w Zespole Szkół Okrętowych i Technicznych – Conradinum.
Kontynuacja tematyki rozwoju szkolnictwa zawodowego.
2) Informacja o działalności komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli przy Wojewodzie Pomorskim.
3) Wychowanie fizyczne studentów i pracowników wyższych uczelni w województwie pomorskim
Promocja kultury fizycznej kadry kierowniczej (w ramach przygotowań do obchodów stulecia AZS w Gdańsku).
4) Efekty wdrażania ustawy o opiece zdrowotnej uczniów.
W tym informacja o działaniu szkolnych gabinetów profilaktyki zdrowotnej uczniów w warunkach pandemii.
5) Kształcenie ustawiczne – istota, charakterystyka i przykłady działań.
6) Rola asystenta rodziny w systemie wsparcia rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
7) System przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Skala zjawisk, problemy działań i ich wyniki.
4. Opracowanie „Finanse JST w okresie antywirusowych działań rządu”


Uwagi do planu pracy na rok 2021.
1. Każdy z członków Zespołu przygotuje co najmniej jeden temat.
2. Terminarz omawiania tematów będzie ustalany kwartalnie.
3. Warunki zatrudnienia cudzoziemców w przedsiębiorstwach w województwie i kształcenia ich dzieci w polskich szkołach.
4. Tematyka obrad pozostaje otwarta i musi być weryfikowana kwartalnie.

Gdańsk, 02.12.2020 r. Opracował: Franciszek Potulski

605

 

 

 

 

 

 

 

Krótka radość nauczycieli. Sejm odrzucił w nocy poprawki Senatu ws. postępowań dyscyplinarnych
Sejm odrzucił wszystkie poprawki Senatu do nowelizacji Karty Nauczyciela, dotyczącej m.in. postępowań dyscyplinarnych wobec nauczycieli. Oznacza to, że nowelizacja Karty nauczyciela trafi do prezydenta w wersji uchwalonej przez Sejm w listopadzie tego roku.
Zgodnie z poprawką zgłoszoną na wniosek ZNP zapis mówiący o czynie “naruszającym prawa i dobro dziecka” został zastąpiony zapisem o czynie “naruszającym prawa, godność i nietykalność osobistą dziecka”. – Doprecyzowanie przepisów dyscyplinarnych może zapobiec wielu dramatom pracowniczym – tłumaczył Krzysztof Baszczyński, wiceprezes ZG ZNP. Senatorowie wprowadzili też kilka innych zmian do ustawy. Niestety wszystkie przepadły w Sejmie.

Dyscyplinarki: Senat za wprowadzeniem poprawek ZNP

604

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Senat opowiedział się za wprowadzeniem czterech poprawek do nowelizacji ustawy Karta nauczyciela, dotyczącej postępowań dyscyplinarnych wobec nauczycieli. Doprecyzowania przepisów dyscyplinarnych i zdefiniowania “dobra dziecka” domagał się Związek Nauczycielstwa Polskiego, który przedkładał swoje poprawki w tej sprawie!
– To sukces wszystkich nauczycieli. Doprecyzowanie przepisów dyscyplinarnych może zapobiec wielu dramatom pracowniczym – komentuje w rozmowie z Głosem Krzysztof Baszczyński, wiceprezes ZG ZNP. – Na Śląsku kurator przesłał 12 pytań do rodziców żeby ocenili zdalną pracę nauczycieli. W oparciu o dzisiejsze brzmienie zapisu mógłby podzielić wątpliwości jakiegoś rodzica, że dobro dziecka zostało naruszone. To brzmienie ma duże znaczenie. Mam nadzieję, że zmiany zatwierdzi Sejm – dodał.
Na posiedzeniu plenarnym Senat odpowiedział się za wprowadzeniem do obecnej nowelizacji czterech poprawek: trzech zaproponowanych przez senatorów z KO: Halinę Biedę, Ewę Matecką, Bogdana Zdrojewskiego i Władysława Komarnickiego oraz jedną poprawkę złożoną przez wicemarszałek Gabrielę Morawską-Stanecką (Lewica).
Zgodnie z pierwszą z poprawek dotyczących postępowań dyscyplinarnych zapis mówiący o czynnie “naruszającym prawa i dobro dziecka”, ma zostać zastąpiony zapisem o czynie “naruszającym prawa, godność i nietykalność osobistą dziecka”.
ZNP domagał się doprecyzowania tego zapisu by zawężał on możliwość interpretacji czynu danego nauczyciela. Do rzeczników dyscyplinarnych trafiałyby natomiast tylko naprawdę poważne sprawy.
Druga z poprawek dotycząca postępowań skraca maksymalny czas na złożenie wniosku o wszczęcie postępowania lub o jego umorzenie z trzech miesięcy do miesiąca.
Trzecia z poprawek popartych przez Senat dotyczy jednego z zapisów nowelizujących ustawę Prawo oświatowe. Zgodnie z nim minister edukacji będzie mógł inicjować, koordynować i wspierać prowadzenie działalności innowacyjnej lub eksperymentalnej w systemie oświaty, a także może zlecić zadania z tego zakresu, w drodze umowy, uczelniom, stowarzyszeniom naukowym, zawodowym i innym podmiotom prowadzącym statutową działalność oświatową. W poprawce zaproponowano, by zadania te były zlecane nie na drodze umowy, ale konkursu.
Czwarta z poprawek popartych przez Senat dotyczy szkolnictwa artystycznego. Chodzi o zapis regulujący kwestię dofinansowywania kosztów konsultacji i innych form doskonalenia zawodowego nauczycieli prowadzonych przez artystów “o znaczącym dorobku artystycznym lub dydaktycznym”. W poprawce zaproponowano, aby wyrazy “o znaczącym dorobku” zastąpić wyrazami: “o uznanym dorobku”.
Za przyjęciem ustawy wraz z czterema popartymi poprawkami głosowało 100 senatorów, czyli wszyscy. Nikt nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Ostatecznie o tym, czy poprawki przyjęte przez Senat zostaną wprowadzone do nowelizacji, zdecyduje Sejm, do którego teraz z powrotem trafi nowela. Źródło: www.glos.pl

O nas

Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP) – związek zawodowy pracowników oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce. Należy do Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. Okręg Pomorski ZNP.  Elżbieta Markowska - prezes okręgu pomorskiego ZNP od 2002 - nadal

Ile osób jest Online

Odwiedza nas 24 gości.

Licznik odwiedzin

322698
Dzisiaj29
Wczoraj147
W tym tygodniu396
W tym miesiącu808
©2024 ZNP Okręg Pomorski. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Search

facebook_page_plugin