ZNP opracował zadania rady pedagogicznej szkoły/placówki i jej członków w kontekście przepisów regulujących funkcjonowanie jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
W materiale ZNP zwraca uwagę na : kompetencje stanowiące RP, opiniowanie, czasowe modyfikowanie tygodniowego rozkładu zajęć oraz programu wychowawczo-profilaktycznego, w jakim zakresie dyrektor szkoły współpracuje z RP itp.
Materiał został przesłany do struktur Związku drogą e-mail w celu poinformowania członków RP o prawach i kompetencjach RP.
List do Uczniów, Nauczycieli i Pracowników Oświaty z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
Z okazji DEN Prezes ZNP skierował list do uczniów, nauczycieli i pracowników oświaty w którym życzy : zdrowia, ale także tego, by edukacja była niezmienną pasją i niosła w sobie radość ze wspólnego odkrywania świata, nauki, kultury oraz spotykania innych ludzi, bezpiecznych i dobrych warunków nauki i pracy w szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych.
Dzień Edukacji Narodowej powinien być jednym z najważniejszych świąt! Nie tylko dla ludzi edukacji, ale dla całego społeczeństwa. W liście Prezes ZNP życzy edukacji , by była doceniana, a nauczyciele, specjaliści i pracownicy oświaty cieszyli się społecznym uznaniem.
Nauczycielom Kolezankom i Kolegom dziękuje za kształcenie dzieci i młodzieży oraz za wysiłek w doskonaleniu własnych umiejętności, podkreślając, że w ostatnich miesiącach, kiedy szkoły zostały zamknięte, nauczyciele stawiali czoła nowemu wyzwaniu i sami ucząc się funkcjonowania w wirtualnym świecie, robili wszystko, by zapewnić ciągłość kształcenia. „ Jesteście profesjonalistami zasługującymi na najwyższy szacunek oraz na godne zarobki!”.
Pracownikom oświaty składa podziękowania za pracę, dzięki której funkcjonują szkoły, przedszkola i placówki oświatowe.
Dziękuje dyrektorom za pracę w tych trudnych miesiącach, podczas których mierzyli się z nową rzeczywistością szkolną w dobie epidemii i chaosem w przepisach wprowadzanych z dnia na dzień.
Rodzicom dziękuje za współpracę i liczy na zrozumienie i współdziałanie z nauczycielami i dyrekcją.
Edukacja jest naszą lepszą przyszłością! Świętujmy Dzień Edukacji Narodowej!
ZNP domaga się bezpiecznych warunków nauki i pracy w szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych – LIST OTWARTY DO PREMIERA (12.10.2020)
Mimo gwałtownego wzrostu zachorowań na COVID-19 w ostatnich tygodniach, rosnącej liczby szkół pracujących zdalnie lub hybrydowo i tragicznych informacji o śmierci nauczycieli z powodu koronawirusa, rząd nie przedstawił żadnej strategii dotyczącej ochrony zdrowia ponad 4,5 mln uczniów i 600 tysięcy nauczycieli oraz pracowników oświaty.
Już w sierpniu wnioskowaliśmy do Premiera RP o wprowadzenie rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo nauki i pracy w szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych. Proponujemy m.in.:
- zmniejszenie liczebności klas,
- rozszerzenie kompetencji dyrektora szkoły/placówki w kwestii podjęcia decyzji o czasowym nauczaniu w formie zdalnej lub hybrydowej (z pominięciem sanepidu),
- automatyczne przechodzenie na nauczanie zdalne szkół w czerwonych strefach,
- zwiększenie nakładów finansowych na oświatę ze względu na rosnące koszty utrzymania szkół w okresie pandemii,
- doposażenie szkół w środki czystości i dezynfekcji,
- wyposażenie pracowników w sprzęt ochrony osobistej (maseczki z filtrem, przyłbice, przesłony z pleksi w miejscu pracy pracowników powyżej 60 r.ż. czy z problemami zdrowotnymi),
- dostępność do bezpłatnych testów dla pracowników oświaty,
- bezpłatne szczepienia przeciwko grypie dla pracowników oświaty.
Żądamy bezpiecznych warunków nauki i pracy w szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych.
Edukacja jest ważna, ale zdrowie i życie milionów uczniów i nauczycieli jest najważniejsze. Obowiązkiem państwa jest zapewnienie bezpiecznych warunków nauki i pracy uczniom, nauczycielom i pracownikom oświaty! Dlatego stanowczo domagamy się od rządu zapewnienia bezpiecznych warunków kształcenia w czasie pandemii.
Związek Nauczycielstwa Polskiego
8 października 2020 r. Związek Nauczycielstwa Polskiego wystąpił do Ministra Zdrowia z wnioskiem dotyczącym rozszerzenia kompetencji dyrektora szkoły/placówki w kwestii podjęcia decyzji o czasowym nauczaniu w formie zdalnej lub hybrydowej.
Związek zaproponował nowelizację rozporządzenia ws. bezpieczeństwa, dzięki której dyrektor będzie mógł podjąć decyzję o wprowadzeniu zdalnej lub hybrydowej edukacji bez konieczności uzyskania zgody sanepidu. Zdaniem ZNP, takie rozwiązanie ma prewencyjny charakter (szczególnie w przepełnionych placówkach, szkołach pracujących na dwie zmiany).
Wcześniej m.in. w sierpniu i wrześniu Związek z takim wnioskiem występował do ministra edukacji.
Załącznik do uchwały nr 28/2020 Prezydium ZG ZNP z dnia 5 października 2020 roku w sprawie przyjęcia stanowiska Prezydium ZG ZNP wobec kandydatury Przemysława Czarnka na stanowisko ministra edukacji i nauki
Stanowisko Prezydium Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego wobec kandydatury Przemysława Czarnka na stanowisko ministra edukacji i nauki
Związek Nauczycielstwa Polskiego z niepokojem przyjmuje zapowiedź nominacji posła Przemysława Czarnka (PiS) na ministra edukacji i nauki z uwagi na jego dotychczasowe wypowiedzi.
Uważamy, że wypowiedzi podważające prawa człowieka i godzące w ludzką godność nie powinny mieć miejsca w przestrzeni publicznej, a już na pewno nie powinny być głoszone przez urzędnika i kandydata na ministra odpowiedzialnego za kształcenie uczniów i studentów.
Domagamy się od posła Przemysława Czarnka – absolwenta i profesora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, uczelni noszącej imię Jana Pawła II – poszanowania wszystkich ludzi, a także działania zgodnego z nauką Patrona tej uczelni.
Nauczyciele na każdym stopniu edukacji i nauki – zrzeszeni w ZNP – oczekują od nowego ministra skupienia się na istotnych obszarach związanych z kształceniem na każdym poziomie.
Edukacja potrzebuje przemyślanych decyzji i działań wolnych od polityki i ideologii. Szkoły potrzebują spokoju, ponieważ od czterech lat oświata poddawana jest nieprzemyślanym reformom, dewastującym system (zlikwidowano gimnazja, zmieniono podstawę programową). W wyniku reformy Anny Zalewskiej pojawiły się nowe problemy: chaos, przeładowane programy nauczania, nauka na dwie zmiany, braki kadrowe, pauperyzacja zawodu nauczyciela, zmniejszające się relatywnie nakłady na oświatę i edukację.
Dlatego oczekujemy, że nowy minister edukacji i nauki zajmie się rozwiązywaniem palących problemów, czyli:
1. zwiększeniem nakładów na oświatę i naukę
2. poprawą warunków kształcenia wpływającymi na jakość edukacji
3. wsparciem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
4. podniesieniem płac nauczycieli jako elementu budowania prestiżu zawodowego
5. zapewnieniem bezpieczeństwa w szkołach, przedszkolach, placówkach oświatowych oraz na uczelniach w związku z pandemią
6. prowadzeniem otwartego dialogu społecznego ze wszystkim uczestnikami życia szkolnego i uniwersyteckiego.
Za Prezydium ZG ZNP
Sławomir Broniarz /-/
Prezes ZNP
Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP) – związek zawodowy pracowników oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce. Należy do Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. Okręg Pomorski ZNP. Elżbieta Markowska - prezes okręgu pomorskiego ZNP od 2002 - nadal
Odwiedza nas 225 gości.
Dzisiaj | 32 |
Wczoraj | 132 |
W tym tygodniu | 32 |
W tym miesiącu | 1811 |